Monthly Makers:: Inredning


Det var ytterst länge sedan jag var med i en Monthly Makers-utmaning, men den här gången hakade jag äntligen på. Temat är inredning och jag valde att göra två saker: en nåldyna och ett örngott.



Nåldynan är gjord av en liten kaffekopp som jag köpt på second hand men bara använt till glögg då och då. I en utrensning gjorde jag mig av med flera andra vintage-koppar, men den här fick stanna. Jag kämpade flera dagar (!) med att få till själva dynan som jag ville ha den, och till slut gav jag upp och "nöjde" mig - med viss baktanke om att jag kan göra en ny, bättre dyna i framtiden...


Mitt andra projekt är ett örngott i ljuvlig flanell. Jag har ett motto som lyder:  "Jag skall aldrig mer frysa", och varje år strävar jag vidare mot att fullfölja detta behjärtansvärda mål.

                             

I samma veva som jag fick födelsedagspengar hade jag även spanat in detta urtjusiga, småblommiga flanelltyg på Ohlssons tyger. Lyckades haffa en bit som jag sedan sydde ett örngott av. Nu måste jag vänta på kyligare tider innan jag kan inviga det, men det känns bra att vara beredd på kallras.  
TIPS:

1. Tänk på att sicksacka flanelltyger innan du tvättar dem. De är vävda av ganska grova trådar, och ju grövre trådar ett tyg är vävt av desto större är risken att tyget remsas upp när det tvättas. Tygförlusten blir alltså större vilket är bra att tänka på om man inte har köpt så stor bit tyg, och vill kunna använda det mesta av det. 

2. Osäker på hur stort ett örngott är? Ta fram ett örngott du redan har och som du vet passar dina kuddar. Utgå från de måtten när du syr - men glöm inte sömsmån!

3. Osäker på hur man syr ihop skiten? Ta ett örngott du redan har, vänd det ut och in och begrunda. 

4. Sicksacka de fransiga kanterna innan du syr ihop örngottet. Vid örngottssömmande kan man oftast använda sig av åtminstone ena stadkanten, och därmed behöver inte alla sidor sicksackas. Hurra! 


Nej, det är inte en emaljpotta som gått i arv i generationer. 


Comments

  1. Vad kul att du är tillbaka och deltar, har saknat dina underfundiga tematolkningar! Så gulligt att ha nålarna i en kopp, och örngottet ser väldigt mysigt ut :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alicia, tack för din gulliga kommentar! <3 Du är alltid så ljuvligt peppande; vilken fantastisk egenskap!!

      Delete
  2. Vilken gullig liten nåldyna det blev! :) Och flanell är ju alltid flanell. Älskar! Kram Sarah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åh tack så mycket! :) Flanell är bäst. Kram

      Delete

Post a Comment

Popular Posts