Monthly Makers :: tyg




Den här månaden är det tyg som varit temat för Monthly Makers, så jag hade verkligen ingen ursäkt till att inte vara med. Jag arbetar nämligen i tyg hela tiden, dygnet runt, även när jag sover. Skrev en lång jäkla lista på allt jag ville göra och i slutändan blev det en miniproduktion av lökpåsar.
Vad är en lökpåse? undrar du nu. Det är en liten påse man tar med sig till affären när lökförrådet börjat sina. Istället för att ta en sån där horribel miljöförstörande miniplastpåse (som jag är storkonsument av, huvva!) så är tanken att man ska använda denna lökpåse om och om igen. Jag har använt ett luftigt och lätt bäck-och-bölja-tyg som jag fått när syrran rensat ur sitt tygförråd. Tygbiten räckte precis till tre påsar; en liten som jag ska ha till vitlök och två större som är till för rödlök respektive gul lök.
Jag funderade på hur jag skulle märka upp påsarna och kom fram till att tygtryck var den bästa vägen att gå eftersom det inte skulle påverka påsens tyngd nämnvärt. Jag ritade och skar ut schabloner och duttade sedan på textilfärg med en pensel.


Jag använde de textilfärger jag hade sedan tidigare, och det blev oväntat lyckat. En rödlila färg till rödlökspåsen och en skimrande bronsfärg till gullökspåsen (och till lilla vitlökspåsen). Lyckosam fullträff!


Som ni ser blev själva trycket väldigt klumpigt jämfört med den nätta, ljuvligt slingriga schablonen, men det blir alltid så när jag schablonerar och håller på. För mig är det helt normalt och därmed är jag väldigt öppen för att resultatet kan se ut hur som helst. I vanliga fall brukar jag vilja sticka nålar i ögonen när saker går "fel" (läs: inte blir som jag tänkt mig) men när det gäller sånt här förvandlas jag till nån slags yogi som sitter i en lotusblomma och ba "universum visar vägen". Namaste. Spirulina. Osv.
Eftersom jag hela tiden vill lära mig mer när det gäller att sy så hade jag bestämt mig för att prova en för mig ny söm, nämligen fällsöm. Jag har ingen bild på den sömmen (jag har använt den som sidsöm till de större påsarna) men här finns en kanonfin tutorial som jag använde mig av. Den här sömmen är skitbra till sånt som riskerar att utsättas för mycket slitage, så den passade perfekt till mina jävla lökpåsar. 


TIPS!

1. Välj tyg efter innehåll. Ju mindre matvaran väger desto lättare bör tyget vara, så påsen inte påverkar vikten (och därmed kostnaden) negativt. Tunga matvaror kan ha grövre påsar (och kan till och med behöva det med tanke på slitaget).

2. Välj nätta och luftiga band. I påsarnas överdel har jag sytt en kanal där jag trätt igenom ett band och knutit ihop. På så vis kan jag enkelt stänga och öppna påsen. Eftersom påsen bör väga så lite som möjligt är det smart att välja tunna och smala band (jag använde miljövidriga syntetband som jag hade sedan tidigare, eftersom jag är en sån där kärring som sparar på allt).

3. Alternativa påsar. Har du inte tid, lust, ork eller möjlighet att sy grönsakspåsar men ändå vill slå ett slag för miljön? Det finns genvägar! Tex kan man använda vanliga tvättpåsar (som man brukar ha till bygelbehåar och liknande) till frukt och grönt. Nackdelen är dock att de kanske inte håller hur länge som helst för de tyngsta matvarorna, men det kan ju vara värt att testa. Många zero waste-are använder sig även av skopåsar i kraftig bomull (ni vet såna som följer med när man köper vissa skor). Enda nackdelen är kanske att de kan bli lite väl tunga och därmed påverka vikten (priset) negativt.   

4. Allergiframkallande? Tänk en smula på allergikerna och använd så täta påsar som möjligt om du ska köpa nötter på lösvikt. Jag vet att en del syr påsar av tyll för att det är lätt och "genomskinligt", och det är inget fel med det (förutom möjligtvis tyllens miljöpåverkan) men använd för faan inte de påsarna till nötinköp! Tack.

5. Lärdomar. Har aldrig sytt i bäck-och-bölje-tyg innan detta, och härregüd vad svårt det var! Totalt oväntat skitsvårt. Därför blev kanalerna upptill extremt fula och skeva, och min livslånga dröm om att ha bäck-och-bölje-byxor blev lite stött i kanten. I övrigt är jag fast besluten om att göra fler frukt- och grönt-påsar, framför allt med tanke på att jag inte har någon potatispåse, och det är ju skam på torra land. 

6. Applåd. Har du på allvar orkat läsa ända hit är du värd en applåd. Applåd!

//Mary Sane





Comments

  1. Det här är ju helt fenomenalt bra! Jag har såna grönsakspåsar som jag fick i julklapp och det känns ju så mycket bättre än all plast. Dessutom jättefint med löktrycken. Så smart att använda olika färger sådär. Kul!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack så mycket! Vilken smart grej att ge bort i julklapp - jag arkiverar den idén för att ta upp den framåt hösten igen. :) Ska definitivt sy fler påsar åt mig själv också.

      Delete
  2. så klimatsmart och bra! Snyggt blev det också, kul att du använde både brons och lila. Själv klarar jag nog inte av tygtryck lika bra, det stressar mej fortfarande när det inte blir exakt som jag vill :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack snälla! Alltså jag förstår verkligen vad du menar med tygtrycksstressen, och jag är uppriktigt förvånad över att jag själv inte får frispel när jag pysslar med sånt här. Är inte känd för att ha särskilt mycket tålamod om vi säger så. :D

      Delete
  3. Vad fint och smart det blev med trycken! Har själv tänkt i minst 1oo år att jag ska sy mig några grönsakspåsar, men det skjuts tyvärr ständigt nedåt på prioriteringslistan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack så mycket! Känner väl igen det där med att saker skjuts på framtiden... behöver väl inte berätta hur länge jag tänkt sy dessa påsar! :D <3

      Delete
  4. älskarrr detta! undviker själv plastpåsar och packar mina varor i tygpåsar, men en sånhär för potatis (som jag i nuläget köper i plastpåse) hade ju varit på sin plats. Nästa gång jag får tillgång till symaskin! och lite potatistryck på den hade ju varit pricken över i ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för peppen! :D Alltså potatistryck på potatispåsen; så briljant! Cirkeln är sluten, liksom. Hurraa för dig och att du använder tygpåsar! <3

      Delete
  5. SÅ praktiskt och dessutom snyggt! Hemlagad mat ska se hemlagad ut säger Jamie Oliver och jag applicerar det tänket på allt som är handgjort. Heja!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men åh vilket bra tänkt! Tusen tack för peppen! :D

      Delete

Post a Comment

Popular Posts